
Am avut ocazia sa particip la premiera de gala in IMAX a noului film Joker: Folie a Deux, regizat de Todd Phillips, cu Joaquin Phoenix si Lady Gaga in rolurile principale. Odată cu acest sequel, ma așteptam nu doar la o poveste captivantă, ci și la o explorare a unei relații toxice și a efectelor nebuniei asupra celor doi protagoniști.
Ce spuneam despre primul film in 2019
După evenimentele din primul film, care l-au transformat pe Arthur Fleck într-un pilon al antisistemului si al haosului în Gotham, Joker: Folie à Deux urmărește evoluția sa ulterioară, concentrându-se pe procesul lui si pe relația sa cu Lee, internata si ea la Arkham Asylum, care ajunge să fie fascinată de el. Această fascinație o transformă treptat pe Lee în Harley Quinn, partenera de haos a lui Joker si devine centrul narativ al filmului.
Expresia “Folie à Deux” face referire la un termen psihiatric ce descrie o tulburare psihică împărtășită de doi indivizi. De aici, piesa centrala a filmul este setata.
Pentru prima oara de cand urmaresc filme si merg la cinema, am avut ocazia sa urmaresc acest film in formatul IMAX. Am simtit imediat impactul schimbarii de la o sala de cinema normala, la un ecran imens care pare ca pica pe tine. Aceasta experienta ajuta la trairea filmului intr-un mod special. Filmul porneste de unde a ramas, la Arkham Asylum. Vedem un Arthur Fleck/Joker tacut, slab si vai de el, fara vreun zambet pe fata si fara chef de a fi bufonul gardienilor de la azil.
Joaquin Phoenix continuă să impresioneze prin interpretarea sa complexă și nuanțată, iar chimia dintre el si Lady Gaga este vibranta. Ai un sentiment de mila vazand doua persoane cu probleme mintale evidente ca sunt indragostiti si traiesc propria lor fantezie. Problema vine cand acea fantazie devine realitate. Lady Gaga aduce un aer proaspăt rolului iconic al lui Harley Quinn. Phoenix isi pastreaza autenticitatea si livreaza din nou o reprezentatie de marca, care i-a adus un Oscar la primul film. Nu va fi cazul si aici.
Desi performantele actorilor se afla la nivel inalt, povestea are de suferit. Si asta se vede cel putin pana in acest moment, in parerile criticilor si a spectatorilor care au apucat sa vada filmul pana acum. Nivelul setat de primul film este greu de egalat, cel putin la nivel narativ, iar la nivel financiar ma indoiesc ca va ajunge la incasrile primului. Philips a dorit sa exploreze in detaliu nebunia din mintea lui Arthur si in acelasi timp sa arate cum afecteaza relatiile interumane.
Pe langa explorarea sanatatii mintale a unui individ respins de societate, filmul a incercat sa exploreze eficacitatea sistemului juridic. Arthur Fleck a omorat 5 oameni in primul film, iar acum, avocata lui incearca sa il declare nebun si sa demonstreze ca Arthur Fleck nu a comis omorurile, ci personalitatea sa secundara, Joker. Aici am simtit iz de Hitchcock si Psycho. O buna parte din film se petrece in salile de judecata, despicand firul in patru unde un tanar Harvey Dent, procuror adjunct al districtului, incearca sa convinga juratii ca nu este nebun, ci a fost foarte constient de ceea ce facea cand a comis omorurile.
Lee, indragostita lulea de el, sentimentul fiind reciproc, a incercat tot timpul sa il convinga sa isi accepte conditia si ceea ce este el cu adevarat si sa le dea oamenilor care il sustin ceea ce vor. Sa fie Joker! De aici, un conflict interior se adauga la multitudinea de sentimente interioare traite si suprimate, multe dintre ele sunt urmare a abuzurilor sale din copilarie.
Din punct de vedere vizual nu am nimic de reprosat. Todd Phillips păstrează stilul vizual distinctiv al primului film, cu o estetică inspirată de filmele noir și de atmosfera dezolantă a anilor ’70 din Gotham. Deși Gotham-ul rămâne un oraș copleșit de haos și decădere, filmul adaugă un element muzical surprinzător, dat de prezența lui Lady Gaga, oferind un contrast fascinant între violența extremă și momentele artistice și lirice.
Desi muzica a fost foarte mult utilizata ajungand la punctul in care sa provoace nervozitate, aceasta a fost un instrument prin care cei doi isi exprimau sentimentele, traindu-si nebunia intr-o lume fantezista. Acest element adauga o dimensiune emotionala intensa filmului, evidentiind starea de alienare si disperare a personajelor.
Totuși, Joker: Folie à Deux rămâne un film sumbru și tulburător, similar cu predecesorul său, dar cu o atenție mai mare asupra relațiilor distructive și asupra modului în care doi indivizi disfuncționali se pot influența reciproc în direcția nebuniei. Filmul rămâne o critică subtilă la adresa societății contemporane, în care indivizii marginalizați pot fi transformați în monștri de o societate insensibilă și decăzută.
In concluzie, filmul merita vazut pentru performanta vizuala si a cea a actorilor, dar asteptarile trebuie sa fie moderate. Nu este mai bun decat primul si nici macar la fel de bun. Este un addendum la primul film, o completare si o explorare in detaliu a sanatatii mintale umane.

P.S. Multumesc Ran Communication, Raluca Zamfir, Vertical Entertainment pentru invitatie!