In ultimii ani, industria cinematografica din Romania a avut parte de o crestere semnificativa, mult mai multe filme au fost produse pentru ecranul mare.
Dupa anul 2000 a aparut un val nou de regizori precum Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu care au primit recunoastere la nivel mondial pentru realismul brut si comentariul social.
Au fost perioade dupa anii 2000 cand existau filmele pentru TV precum Ho, Ho, Ho, Garcia si Oltenii s.a., si filmele de festival care castigau numeroase premii la Cannes sau la Berlin (4 luni, 3 saptamani si 2 zile, Moartea Domnului Lazarescu, Amintiri din Epoca de Aur, A fost sau n-a fost?, Politist Adjectiv etc.)
Dupa pandemie s-a schimbat dogma si multi au inceput sa faca filme, mai ales create de influenceri sau actori/producatori care s-au remarcat prin productii independente pe Youtube precum Cosmin Micutzu Nedelcu, Bromania (Matei Dima), Mircea Bravo sau Selly. Filmele romanesti din ultimul timp au abordat teme din zona comediei contemporane, mult mai pe gustul publicului actual, utilizator de social media, cea mai mare promovare facandu-se pe retelele lor sociale unde au multi urmaritori.
Toate aceste lucruri au adus la incasari mult mai mari la cinema si astfel observam cresterea numarul de productii, cele mai multe dintre ele sunt realizate cu bani proprii sau sponsorizari, fara sprijin din partea unor firme mari de productie sau a autoritatilor guvernamentale. Stabilirea calitatii filmelor ramane la latitudinea publicului care merge la cinema si plateste biletul. Poate filmele nu sunt pe placul criticilor de film, dar intotdeauna vor exista divergente de opinie intre critici si publicul spectator.
Dar over all, filmele românești au o evoluție remarcabilă în ultimii ani, datorita creșterii calității producției și de aici succesul la box-office. Industria are un potențial semnificativ de dezvoltare și poate oferi publicului românesc producții cinematografice de calitate si mai buna in viitor. Si poate renunta la insertiile alea la case de pariuri sau cazinouri din film, doar ca sa satisfaca un sponsor.
Am realizat un top cu filmele romanesti cu cele mai mari incasari la box-office-ul autohton.
Film | Incasari ($) | Nr. spectatori |
---|---|---|
Teambuilding (2022) | 4,7 mil. $ | 1.000.310 |
Miami Bici 2 (2023) | 3,3 mil. $ | 569.338 |
Miami Bici (2020) | 2.67 mil. $ | 555.429 |
Buzz House: The Movie* | 2.83 mil. $ | 494.882 |
Tati Part-Time (2024) | 2.38 mil. $ | 408.281 |
Romina, VTM (2023) | 2,04 mil. $ | 360.851 |
Nunta pe bani (2023) | 1,9 mil. $ | 372.409 |
Haita de actiune (2023) | 1,7 mil. $ | 322.873 |
Mirciulica (2022) | 1,64 mil. $ | 328.028 |
5Gang: Un altfel de Craciun (2019) | 1,5 mil. $ | 345.842 |
Oh, Ramona! (2019) | 1,2 mil. $ | 260.531 |
Ramon (2023) | 1 mil. $ | 197.689 |
Tabara (2021) | 943,000 $ | 191.381 |
Morometii 2 (2018) | 923,000 $ | 194.062 |
Klaus & Barroso (2024) | 801.282 $ | – |
Taximetristi (2023) | 740,000 $ | – |
Maria, Regina României (2019) | 682,000 $ | 164.089 |
Selfie 69 (2016) | 664,000 $ | 150.536 |
Doua Lozuri (2016) | 593,000 $ | 134.421 |
Capra cu trei iezi (2022) | 561,000 $ | 128.503 |